ЄДРПОУ: 
Пароль: 

Про Асоціацію Діяльність Новини Запитання до СРО Контакти Мапа сайту

19.06.2018

Голова ради та Президент АУФТ взяли участь у засіданні підкомітету з питань взаємодії з громадянським суспільством Комітету Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції щодо процедури squeeze-out

Шановні члени Асоціації «УФТ»!

Повідомляємо, що 18 червня 2018 року під головуванням народного депутата України Луценка І.В. відбулося засідання підкомітету з питань взаємодії з громадянським суспільством Комітету Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції на тему: «Неконституційність Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення рівня корпоративного управління в акціонерних товариствах» №1983-VІІ. Процедура squeeze-out. Шляхи вирішення проблеми».

До участі у засіданні підкомітету були запрошені представники ЄБРР, НКЦПФР, НДУ, СРО, представники громадських організацій, Інституту економіки та прогнозування Національної академії наук України та представники ринку та міноритарних акціонерів.

На засіданні обговорено аспекти невідповідності як окремих положень Закону України №1983-VІІ так і безпосередньо його у цілісному вигляді Конституції України, а саме (не виключно):
-  порушення ст. 41 Конституції України, адже примусове відчуження об’єктів права приватної власності, передбачене в частині 5 статті 41 Конституції України, може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності, на підставі і в порядку, встановлених законом, та за умови попереднього і повного відшкодування їх вартості;
- порушення ст. 58 Конституції України, якою встановлено, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії у часі, крім випадків, коли пом’якшують або скасовують відповідальністю особи (стосується п. 2 розділу ІІ «Прикінцеві і перехідні положення» Закону України №1983-VІІ що передбачає наступне: «Протягом двох років з дня набрання чинності Законом особа (особи, які діють спільно), яка станом на дату набрання чинності цим Законом є прямо або опосередковано з урахуванням кількості акцій, що належать їй або її афілійованим особам, вже є власником домінуючого контрольного пакета акцій акціонерного товариства (далі - заявник вимоги), має право застосувати положення статті 65-2 Закону України «Про акціонерні товариства» виключно в порядку та на умовах, визначених у цьому пункті.».

Член НКЦПФР Дмитро Тарабакін повідомив, що на сьогоднішній день більше 70 компаній провели процедуру squeeze-out і лише щодо 7 з цих компаній до НКЦПФР були направлені заяви про порушення прав акціонерів з причини заниження ціни викупу акцій компанії (ринкова вартість), визначеної оцінювачем майна. НКЦПФР в свою чергу звернулась до Фонду державного майна з проханням провести експертизу звітів оцінювачів майна за цими компаніями. По окремим звітам отримано висновок, що звіт оцінювача не повною мірою відповідає вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна і має значні недоліки, що вплинули на достовірність оцінки, але може використовуватися з метою, визначеною у звіті, після виправлення зазначених недоліків. Проте не відомо, чи були питання у НКЦПФР до товариства, яке обрало саме цього оцінювача майна.

Представниця ЄБРР Яворска Оксана зазначила, що позиція банку щодо закону залишається незмінною – банк підтримує введення такого інструменту захисту інвесторів, як мажоритарних, так і міноритарних акціонерів. Банк погоджується з усіма проблемними питаннями, які було озвучено на засіданні, особливо щодо оцінки активів, проте зауважив, що ця проблема з оцінкою не є новиною, вона вже тягнеться довгий час, проте саме зараз вона стала гостро, оскільки стосується інтересів громадян.

Голова Ради Асоціації «УФТ» Олексій Петрашко наголосив, що завжди питання примусовості дії є конфронтаційними. Норми директиви, що імплементувались до закону України, діють на розвинутих та публічних ринках, а оскільки в України такий ринок на сьогодні відсутній, дослівно застосовувати ці процедури та норми не можна. Ще більшою проблемою треба визнати – поворот дії закону у минуле. Мажоритарні пакети акцій у власників вже існують довгі роки, а міноритарні акціонери – стали власниками акцій в результаті приватизаційних процесів. Ці компанії не залучали кошти за рахунок публічної оферти акцій або облігацій на внутрішньому ринку України. А ми сьогодні намагаємось застосувати норми директиви про пропозиції поглинання, що застосовуються на публічному ринку, до історій, що виникли в постприватизаційний період.

У підсумку засідання члени підкомітету прийняли рішення про створення робочої групи за участю представників громадськості та зацікавлених осіб щодо підготовки проекту конституційного подання з клопотанням до Конституційного Суду України перевірити Закон України №1983-VІІ на відповідність сутнісному змісту Основного Закону держави – Конституції України.

Повне відео засідання.

З повагою,
Асоціація «УФТ».